Fem tips til deg som ser etter webdesign i Ålesund

Fem tips til deg som ser etter webdesign i Ålesund

Carl-Fredrik Teige

 

Daglig leder

Enten du er på jakt etter å lage den første nettsiden til din bedrift, eller vil modernisere en gammel nettside, er det mange ting som er viktig å huske på. Her har vi samlet fem tips for å gjøre jobben litt enklere for deg som er på utkikk etter webdesign i Ålesund.

 

1. Bli kjent med mulighetene


En ting som er sikkert, er at det ikke er et underskudd på firmaer som kan levere webdesign til din bedrift. Med enkle nettside-verktøy, for eksempel
Squarespace eller Wix som er tilgjengelig for alle, er det mange som vil ha en bit av kaka i markedet for webdesign. For å finne riktig leverandør for din bedrift, må du først starte med å lete deg gjennom en hel haug med byråer og leverandører.

Er du på jakt etter webdesign til din bedrift?
Ta kontakt her for en hyggelig prat om ditt prosjekt.
 

Den enkleste måten å finne en rekke nettside- og designbyråer på, er enkelt nok gjennom å søke i Google. Ved søk som nettside bedrift eller webdesign i Ålesund er det det haugevis med firmaer som dukker opp.

Ved søket «webdesign ålesund» er det 94.200 resultater som kommer opp.  Det er ikke rart at det kan være vanskelig å velge riktig firma.
Det finnes også tjenester som Flexify, som lar deg søke spesifikt etter leverandører av webdesign i Ålesund. Et annet alternativ kan også være å legge ut prosjektet på anbud, på for eksempel mittanbud.no eller noen av de andre anbudstorgene. Selv om dette er en mulighet, er det nødvendigvis ikke en god mulighet.

2. Lag en konkret liste med hva du ønsker få ut av webdesignet


Før du begynner å ta kontakt med de ulike byråene, er det viktig at du har klare tanker rundt hva du vil at den nye nettsiden skal oppnå for din bedrift eller organisasjon. Når alt kommer til alt, er nettsiden et av de viktigste markedsføringsverktøyene til enhver bedrift. Det er derfor viktig at nettsiden har en teknisk bra oppbygging, i tillegg til å være estetisk utformet. Her er noen spørsmål du kan i bakhodet når du skal skissere ut det du ønsker å få ut av webdesignet:

  • Er det viktig med mer trafikk til nettsiden? 
  • Skal nettsiden kun være kun informativ, eller andre formål? 
  • Skal nettsiden selge produkter, og er det da nødvendig med en betalingsløsning? 
  • Hvem skal nettsiden kommunisere med? Eksisterende kunder, nye kunder, samarbeidspartnere, eller kanskje alle tre?

Dersom du er på jakt etter webdesign til et mindre prosjekt, som for eksempel en hjemmeside til ditt enkeltpersonforetak, kan det være lurt å se etter en frilanser som kan gjøre arbeidet til en rimeligere pris. Ønsker du en nettside til bedriften din, vil det nok lønne seg å gå for et byrå med spisskompetanse innen webdesign og -utvikling.

3. Sjekk ut tidligere arbeid og webdesign-byrået sin egen hjemmeside


Det er lite som gir en like god antydning på byråets kompetanse, som deres tidligere arbeider. Derfor kan det lønne seg stort å ta en gjennomgang av tidligere prosjekter og eventuelle kundesitat, for å se om du liker utformingen av prosjektene deres. Dersom du ikke skulle finne noen referanseprosjekter du liker, eller noen referanseprosjekter i det hele tatt, kan det være greit å fortsette letingen etter riktig leverandør.

De fleste nettsidebyråer viser stolt fram sine prosjekter. Her ser du tre av våre siste webdesign-prosjekter.

Byråets egen nettside er også et fint element som kan brukes til å avgjøre om dette er riktig webdesigner for deg. Du er jo tross alt i deres kundegruppe, så du kan fint avgjøre hvordan du synes nettsiden kommuniserer med akkurat deg. Hvis ikke føler at deres egen nettside gjør en god jobb med å kommunisere med deg, kan det også være greit å fortsette letingen.

4. Ha et klart budsjett i tankene, og vær åpen om det


Det nest siste tipset vi har til deg som er på jakt etter webdesign i Ålesund, er å ha et klart budsjett i tankene. Å utvikle en nettside kan ta alt fra bare noen timer, til flere hundre timer. I tillegg til å ha tydelige tanker om hva man ønsker nettsiden skal oppnå, er det også derfor lurt å ha et budsjett i tankene.


Ofte kan det være lurt å være åpen om budsjettet samt hva man ønsker å få ut av webdesignet, med de ulike firmaene man er i kontakt med. Da vil du enklere gi byrået et innblikk av din forventninger rundt prosjektet, og de vil kunne gi deg en god forståelse av hva som kan oppnås med ditt budsjett.

 

5. Still spørsmål


Det siste tipset vårt er å være nysgjerrig og prøve å fiske ut så mye informasjon som mulig. Før man tar en beslutning er det alltid greit å samle inn så mye informasjon som mulig, noe som gjør sannsynligheten for at du tar riktig beslutning større.

Her har du noen spørsmål som kan være greit å stille til en potensiell leverandør:

  • Har de laget nettside til noen andre i samme bransje? 
  • Har de noen prosjekter av ca. samme omfang å vise til?
  • Tilbyr de videre arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO)? 
  • Hvor lang tid ser de for seg prosjektet vil ta? 

Når det er sagt, finnes det selvfølgelig ikke noen fasit på hvordan velge riktig byrå til å lage din bedrifts nettside. Selv om det er mange ulike variabler som gir en god pekepinn på hvem som er riktig leverandør, er det ofte magefølelsen og de inntrykkene man har fått som kan lede til riktig beslutning. Lykke til!

Carl-Fredrik Teige

 

Skal vi ta en prat?

Kontakt oss