Ny nettside? Dette bør du tenke på!

Ny nettside? Dette bør du tenke på!

Carl-Fredrik Teige

 

Daglig leder

En nettside er ofte bedriftens viktigste kommunikasjonsverktøy


Nettsiden til din bedrift er noe du og dine kollegaer burde være stolte av. En god nettside er også kjernen til en vellykket digital synlighet. Som representant for bedriften og merkevaren er det essensielt at nettsiden yter sitt aller beste, til enhver tid.

 

Våre kunder kommer ofte til oss med dette problemet: Nettsiden er ikke optimal. En dårlig nettside sender potensielle kunder rett i armene på konkurrentene, og en nettside som ikke er synlig utelukker bedriften allerede før vurderingsprosessen til kunden.

 

På bakgrunn av dette har vi valgt å bryte ned det vi mener er viktig å avdekke før du går i gang med produksjon av en ny nettside.

 

Først og fremst – hvorfor?

 

Dersom du allerede er i en prosess, eller tenker å starte en prosess med å produsere en ny nettside, har du nok allerede avdekket et generelt «hvorfor». Det kan derimot være flere faktorer som bør avklares, slik at de kan gjøres om til konkrete mål for den nye nettsiden.

Vi blir ofte kontaktet av bedrifter med nettsider som er: 

  • Utdaterte
  • Vanskelige å navigere
  • Trege
  • Ikke kompatible for mobil eller nettbrett
  • Mangelfulle eller inneholder feil informasjon
  • Ikke representative for bedriften
  • Vanskelige eller umulige å oppdatere
  • Ikke-eksisterende

Dersom én eller flere av disse punktene stemmer for din bedrifts nettside, er det en god indikasjon på at det er på tide å skifte ut det gamle med noe nytt. Kanskje du heller vil ha en nettside som er:

  • Oppdatert
  • Enkel å navigere
  • Rask
  • Mobil og nettbrett-kompatibel
  • Representativ for din bedrift
  • Enkel å vedlikeholde og oppdatere

Så – hvem skal nettsiden snakke til?


Når målene for nettsiden er satt, er neste steg å kartlegge målgruppen til nettsiden. Hvem er det nettsiden din snakker til?


En vanlig felle er å tenke ut hva en selv hadde likt, foretrukket og respondert på. Det er derimot ingen hemmelighet at vi lever i en tid hvor generasjoner skilles nesten hovedsakelig på bakgrunn av digital ferdighet, og digitale brukervaner. Kartlegging av målgruppe er derfor veldig viktig for å kunne oppnå målene med den nye nettsiden.


Synlig på Google? Les vårt 
blogginnlegg om søkemotoroptimalisering her! 

Hva med innhold?


Det viktigste, men ofte det vanskeligste ved utforming av ny nettside, er å fortelle historien til din bedrift. Hvem er din bedrift? Hva kan din bedrift gjøre for nettsidens besøkende? Hva skiller din bedrift fra dens konkurrenter?


Internett, og spesielt Google brukes av mennesker som søker etter informasjon, svar på spørsmål eller en annen form for avklaring. Aldri har det vært lettere for forbrukere å sammenligne tjenester og bedrifter, og deretter velge fra øverste hylle. Her kan klar og tydelig kommunikasjon om din bedrifts fordeler, være avgjørende for salg. Teksten på nettsiden din skal være presis, og formulere akkurat det du ønsker å si.

Bilder


Valg av bilder har mye å si på inntrykket de besøkende får. Vi anbefaler å fremme det som er unikt ved din bedrift, for eksempel produkter eller ansatte. Aller helst bør disse avbildes av en profesjonell fotograf. 

Ved andre bildebruk på siden, kan det brukes eksisterende bilder, eller kjøpe stock-foto på internett via sider som Shutterstock eller 123RF. I tillegg finnes det også flere gratisversjoner hvor du fritt kan søke, finne og bruke bilder som du vil. De mest populære er Unsplash og Pexels

Nå som du forhåpentligvis har litt bedre bilde av hva du vil oppnå, hvem du skal snakke til, og hva du skal kommunisere, er det neste steget å finne ut hvordan du skal lage nettsiden din. Ta kontakt med oss dersom du har noen spørsmål vi kan svare på, eller for en hyggelig prat. 

Mojo Media er et nettsidebyrå i Ålesund


Det stemmer. Vi er her for deg som er på jakt etter å bli bedre sett på internett, uten at du skal måtte sprenge markedsbudsjettet. Vi lager alt fra 
enkle hjemmesider, til større utviklingsprosjekter og jobber også med innholdsproduksjon i form av tekst, foto og video.

Skal vi ta en prat?

Kontakt oss